Årsberättelse 2020

Nya erbjudanden

Nya märkesvaror och kundmöten

På en marknad med stenhård konkurrens och prisfokus är det avgörande att genom kundmöte och erbjudande skapa lojalitet – en vilja att återvända. Därför jobbar många av våra bolag med egna varumärken – från BeautyAct och Carin Wester, till Garants färdigrätter. Ett annat är att arbeta med medlemskap, eller att med digitala verktyg göra kundupplevelsen smidigare och roligare såväl digitalt som i butik.

Egna varumärken som gör skillnad

Fem nya produkter i veckan. Så hög är snittakten i Axfoods utveckling av egna märkesvaror. Av de 22 egna varumärkena är de två största Garant och Eldorado, där Garant har en tydlig hållbarhetsprofilering och Eldorado ska erbjuda det bästa lågprisalternativet med fokus på basprodukter. Bland annat lanserade Garant under året tre nya vegetariska måltidslösningar baserade på svenskodlade proteingrödor, tillsammans med Novax-ägda varumärket Svensk Baljväxtfärs och Axfoundation.

Klubb Hemköp nudgar mot hållbara val

Hemköps nya lojalitetsprogram, Klubb Hemköp, är först ut i branschen med att premiera val som är positiva för både klimatet och den egna hälsan. De 1,7 miljoner medlemmarna får, liksom tidigare, poäng för alla inköp, men en nyhet är att extra poäng ges för hållbara val med positiva egenskaper för miljö och hälsa – som att handla färska frukter och grönsaker eller gå över till digitala kvitton. En stadig ökning av nya medlemmar de första månaderna efter lanseringen av Klubb Hemköp visar hur ett personifierat och lyhört kundprogram öppnar för engagemang och för nya kundmöten både online och i butik.

Storkundsfördelar för privatpersoner

I november öppnade Axfoods restauranggrossist Snabbgross ett nytt butikskoncept – Snabbgross Club – som riktar sig till privatpersoner. Genom ett medlemskap som kostar 299 kronor per år får privatkunder tillgång till ett unikt och prisvärt sortiment i stora förpackningar – ett erbjudande som tidigare bara var tillgängligt för restaurang- och kafé-kunder. Via medlemskapet kan kunderna snabbt tjäna in kostnaden via unika erbjudanden och produkter. Konceptet med medlemsklubbar har vuxit snabbt på flera andra marknader, inte minst i Nordamerika.

QR-kod ger snabbare service till industrikunder

I Axel Johnsons innovationstävling Axlab genererade medarbetarna i koncernbolagen fantastiska 781 idéer på 48 timmar. Den vinnande idén presenterades av Valentina Cristea. Hon arbetar på Axflow i Milano, en del av industrigruppen Axel Johnson International. Axflow levererar system för hantering av vätskeflöden till olika industrier. Valentinas idé är att märka olika delar av exempelvis pumpar eller reglage med scanningsbara QR-koder. På så sätt kan man underlätta för kunderna eller Axflows service-medarbetare att genom en enkel mobilscanning få fram omedelbar information om produkterna, förhindra fel beställning av reservdelar och på så sätt avhjälpa fel så snabbt som möjligt.

Åhléns Marketplace

Åhléns lanserade under våren sin online-marknadsplats. Där kan externa aktörer sälja sina produkter till Åhléns kunder. På så sätt erbjuds kunderna ett bredare sortiment av alltifrån mode och möbler till cyklar. Produkterna kommer från externa leverantörer men omfattas av Åhléns kundlöfte, bonuspoäng och möjlighet att returnera i valfritt varuhus. På så sätt får kunderna inom ramen för sin Åhléns-relation tillgång till ett ännu bredare och spetsigare sortiment.

Liveshopping levandegör digitalt kundmöte

Som ett sätt att utveckla den digitala shoppingupplevelsen lanserade både Åhléns och Kicks liveshopping. Live-sändningarna ger en möjlighet för bolagens egna medarbetare att tillsammans med branschpersonligheter guida tittarna genom valda delar av sortimentet och det skapar helt nya möjligheter till interaktion. Kicks sände 25 liveshopping-event från starten i april till december, med totalt nära 135 000 tittare.