Årsberättelse 2020

Våra koncernbolag

Kicks

Under ett utmanade år har KICKS fortsatt stärkt och utvecklat sin marknadsposition, bland annat genom betydande e-handelsinvesteringar. Resultatet är en 63-procentig online-tillväxt  med stärkt lönsamhet. 

Förenklad e-handel

KICKS har fortsatt att investera i det digitala kundmötet. Bolaget har ökat marknadsinvesteringarna, stärkt såväl personalisering som betal- och leveranssätt samt vidareutvecklat hemsidan med ny design och funktionalitet – allt med målet att ge kunderna de mest relevanta erbjudandena. KICKS har även säkrat att kundservice på ett effektivare sätt kan hjälpa kunder att lägga order och genomföra köp, något som varit särskilt värdefullt för att under vårens och höstens smittspridning förenkla e-handeln för kundgrupper med begränsad e-handelserfarenhet.

En ny satsning föratt stärkaden digitalaköpupplevelsen är Live Shopping – en kanal som ger möjlighetatt interageramed kundernapå ett helt nytt sätt och som visat sig vara både uppskattat och effektivt.

”Inom loppet av ett år har fyra nya varumärken lanserats”

Nya varumärken

För att stärka sitt unika och hållbara kunderbjudande med produkter som ligger i framkant har bolaget fortsatt att utveckla egna varumärken. Inom loppet av ett år har fyra nya varumärken lanserats, varav det största är BeautyAct by KICKS. 

Förädling av fysisk närvaro

KICKS har fortsatt förädlat butiksbeståndet. Bland annat har man stärkt sin ledande position i Norge med nya etableringar, exempelvis i centrala Oslo på Karl Johan, samt att utvalda butiker har expanderat sina ytor.

Under året har bolaget, via KICKS Labs, lanserat nya servicelösningar i butik som exempelvis call & collect och self check out. Dessa kommer fortsätta att rullas ut nästa år samtidigt som nya lösningar kommer att lanseras.

KICKS Conscious 

KICKS har lanserat Conscious, ett medvetet produktsortiment som gör det lättare för kunderna att göra smarta val ur ett hållbarhetsperspektiv. Sortimentet är kurerat utifrån bland annat innehåll samt hur och var produkterna produceras. 

Ett initiativ som KICKS fortsatt att satsa på är insamling av kosmetiskt avfall. Här har samarbeten med nya kommuneroch avfallsbolag inletts, vilket gör att fler butiker kan ta emot kosmetiskt avfall.

Stor framtidsoptimism

Efter att under ett tufft 2020 ha lyckats  accelerera e-handeln och bibehålla resultatet fortsätter bolaget sin omnikanalsresa med fokus på e-handel och service i butik.

Fakta

KICKS är Nordens ledande skönhetskedja och erbjuder ett omnikanalskoncept med både produkter och service inom makeup, doft, hudvård och hårvård.

Ägarandel: 100 %

Antal anställda: 1 220

Hemsida: www.kicks.se

NYCKELTAL, MKR 2020 2019
Nettoomsättning 3 314 3 351
ResultatAX 37 11
Resultat efter finansnetto 23 -4